Nu crede ca poti sau merita sa se scrie o carte la finalul aventurii din Oceanul Atlantic. Un film.., da!!! (vor fi „blindati cu camere” )I-a gasit si numele. Simplu: „Am traversat Oceanul Atlantic intr-o ambarcatiune cu vasle”. Mai complicat va fi ca acest proiect sa fie dus la bun sfarsit. Ar fi o premiera pentru un echipaj romanesc. 4 temerari vor infrunta infinitul Atlanticului ( al doilea ocean ca intindere al planetei), de la est la vest, 5000 de km, intr-o aventura ce va dura aproximativ doua luni. Cursa intitulata Talisker Whisky Atlantic Challenge propune concurentilor doua tipuri de ambarcatiuni: cu vasle ( PURE) si alta care foloseste si puterea vantului ( Concept). Peste 338 de zile din portul La Gomera, din Canare, o ambarcatiune PURE cu 4 romani la bord se va lansa la apa cu „misiunea” de a ancora in portul Nelson din Antigua.
„NU CONCEP IDEEA ABANDONULUI”
Mi-as fi dorit sa-l fi avut coleg de liceu pe Andrei Rosu. De ce? Pentru momentele acelea in care stii ca nu ti-ai invatat lectia si inevitabil profesorul te cauta din priviri prin toata clasa. In acest timp, din prietenie :), colegii se ghemuiesc in banci pentru a-i facilita misiunea. Daca ar fi fost Andrei as fi avut in spatele cui sa ma ascund. Andrei Rosu este omul pe care nu il prinzi cu temele nefacute. A izbandit in toate proiectele sportive pe care si le-a propus. „N-am luat in calcul niciodata abandonul.E cea mai usoara cale pe care ti-o ofera creierul. Am mers punct ochit, punct lovit. Am preferat sa sufar in antrenamente, sa ma gandesc la toate nenorocirile si sa iau in calcul toate aspectele”. Andrei este si initiatorul acestei premiere pentru Romania.
„Am vazut toate filmulete legate de aceasta traversare. ln timpul antrenamentelor le vizionez si iar le vizionez. Le-am revazut de 3,4 ori. Ma simt ca si cum am traversat de 5 ori pana acum Atlanticul. Stiu ce trairi au concurentii, cu ce defectiuni se confrunta, ce probleme legate de vreme intampina”, explica pentru aimx.ro Andrei. Nu vrea sa lase nimic la voia intamplarii. E perfectionist si poate asta e cel mai mare secret al reusitelor de pana acum: planificarea in detaliu. Andrei e aproape non-stop cu ochii pe live tracker-ul cursei care a avut startul in 12 decembrie 2016. Mai mult chiar a fost la startul ei impeuna cu prietenul si viitorul lui partener de vaslit: doctorul Vasile Osean ( ceilalti doi concurenti vor fi selectati dintr-un grup de 5 ramas dupa trierea a 250 de persoane).
” In primul rand am pus la punct chestiuni logistice: de cazare. Cel mai mare castig insa este cooptarea in staf al unui consultant scoatian care a traversat de 7 ori oceanele lumii intr-o astfel de ambarcatiune. Detine recordul traversarii Oceanului Indian. Experienta lui ne va ajuta enorm. 99 la suta din abandonuri sunt cauzate de probleme tehnice. Daca ai un consultant e ca si cum ai dezamorsa o bomba cu genistul la telefon. Toate amanuntele sunt importante: setarea scaunelor, modul in care asezi hrana in compartimente, cum iti setezi pilotul automat, gps-ul,etc” , face o trecere in revista Andrei.
3 morti din 300
1 la suta este procentul persoanelor care si-au pierdut viata in Atlantic in aceasta competitie. „In momentul in care ai cazut din barca sansele de supravietuire sunt foarte mici. Principalul motiv este ca nu ai cum sa opresti barca in mijlocul oceanului pentru ca aceasta este impinsa permanent de curent. Viteza cu care inoti tu nu iti permite sa o ajungi din urma. De aceea noi vom sta in permanenta legati de benzi.” Cat despre posibilitatea ca barca sa se rastoarne din cauza valurilor mari: ” Exista! Ambarcatiunile Pure insa se rastoarna mai greu si chiar daca se intampla revin in pozitia initiala in maxim 15 secunde.”
Pentru a fi acceptati la start Andrei si coechipierii sai mai au de trecut prin diferite etape de pregatire. „Cu siguranta barca mai are inca multe secrete. Nu am vaslit intr-o mare agitata de exemplu. In luna mai avem programate in Marea Britanie cursuri de vaslit oceanic, de navigatie si de suprevietuire. Sunt obligatorii! In momentul in care te-ai inscris in cursa organizatorii iti dau un check list. Daca nu ai bifat tot poti sa te intorci acasa linistit”.
Strategia in timpul cursei va fi una simpla. Se va vasli alternativ ( 2 persoane) cate doua ore. De aceea principalul obiectiv in 2017 va fi vaslit, vaslit si iar vaslit.
Cursa din acest an va aduce la start si un numar record de ambarcatiuni: 31.
ANDREI ROSU DESPRE…
frica de uragane: „Marinarii buni se formeaza in furtuna. Cine merge pe Atlantic nu se asteapta numai la lucruri minunate. E un arest la domiciliu de doua luni in care trebuie sa- ti gestionezi propriile temeri si sa fii capabil sa ai o rutina zilnica”
obiectiv: „Ne dorim in primul rand sa ajungem sanatosi la sosire si bineinteles ca vom lupta pentru o clasare cat mai buna la clasa noastra.”
echipament: ” Vom avea doua telefoane prin satelit, internet , statie radio. Cam tot ce se poate in dublu exemplar. Miza este mult prea mare cand stii ca esti prima echipa din Romania care participa la asa ceva si sa trebuiasca sa abandonezi ca s-a ars nu stiu ce fir. Nu mi-as ierta asta vreodata. Este ca si cum unui alpinist i s-ar strica pioletul cu 100 de metri inainte de a atinge Everestul si n-ar mai avea unul de rezerva.”
ideea de a lua startul in aceasta cursa: „Mi-a venit in data de 10 iunie 2011. Eram la maratonul Everestului si m-am intalnit cu un britanic ce tocmai facuse varful si l-am intrebat cum s-a pregatit. Mi-a spus ca a traversat Atanticul intr-o ambarcatiune cu vasle. In gandul meu mi-am zis ca sigur e beat. A doua zi dupa ce am terminat Arch to Arch am zis „this is next”.
certurile care ar putea izbucni pe barca in cele doua luni: „Daca ar aparea trebuie sa ne impacam. Nu avem unde pleca:) Am ales candidati cu care sa fim compatibili. Principalul meu gand este sa ramanem prieteni pe viata si nu vom sacrifica prietenia de dragul obtinerii unui anumit loc in clasament. Cu siguranta poate vor fi momente cand unul va vasli mai putin sau va avea rau de mare. Nu conteaza ca ajungem cu trei ore mai tarziu sau mai devreme, ci sa ramanem prieteni.”
ideea intretinuta de unii cum ca este SUPRAOM :” Nu am absolut nimic diferit fata de oamenii din jurul meu. Ma bucur ca nu voi merge singur si astfel demonstrez ca oricine poate sa faca asta. Nu aveam eu norocul sa mai dau peste inca 3 SUPRAOAMENI. Este o chestiune de antrenament, de determinare de a duce la bun sfarsit un lucru si de a-ti dori foarte mult.”
Vaslitul va inlocui alergarea in 2017 in cazul lui Andrei Rosu. II lipseste, dar a acceptat ideea si s-a impacat cu situatia. Proiectul ATLANTIC 4 il da si cu 7 ani inapoi…din punct de vedere al greutatii. In 2010 se apuca de alergat ca sa slabeasca si dadea jos 15 kilograme. Ghinion: pentru a traversa Atlanticul trebuie sa le puna la loc. FIX 15. Doar ca nu doar pe burta de data aceasta: ” A inceput sa mi se lateasca spatele de cand am inceput sa trag la vasle. Am renuntat la camasile slim fit si trebuie acum sa-mi schimb si garderoba. :)”
Succes,… la shopping si in ATLANTIC!!!
P.S. Bărcile participante la competiţie au aproximativ 7,5 metri lungime şi 1,8 metri lățime. Acestea sunt construite din lemn, fibră de sticlă, fibra de carbon şi Kevlar. Sunt echipate cu un sistem special de transformare a apei de mare în apă potabilă. Panourile solare vor alimenta GPS-ul şi alte echipamente electrice vitale. De asemenea, acestea sunt prevăzute cu un far pentru semnalare în traficul naval.